onsdag den 9. oktober 2019

Rejsetip Madeira


Som i nok har set, måske på Instagram så gik årets ferie til Madeira! 
Og jeg kan klart anbefale Madeira! Der er SÅ smukt! 

Vi brugte en del tid på at rejse til Madeira, da vi ikke kunne finde fly, som fløj direkte i sommerperioden! I vinterperioden kan man sagtens finde direkte flyruter. 
Nå men fordi jeg er gravid og det var en lang dag med 3 flyveture så brugte jeg kompressionsstrømper! Det gjorde jeg for at undgå at få hævede ben eller snurren i benene. Jeg brugte faktisk også kompressionsstrømperne, da vi rejste til Bali, selvom jeg ikke var gravid der. Til Bali varede rejsen i 17 timer. Den længste flyvetur var på 12 timer og det er altså længe at sidde, hvor man ikke får meget bevægelse i benene! 
Så selvom man er ung og fit så vil jeg anbefale kompressionsstrømper ved længere rejser, for at sikre at man undgår problemer med benene undervejs. Jeg har aldrig selv oplevet problemer med benene og jeg er sikker på at det bl.a. skyldes strømperne og jeg var slet ikke i tvivl om, at de skulle bruges når jeg skulle ud at flyve som gravid. Jeg har kompressionsstrømper fra Mabs de fås i flere forskellige varianter. Både i nylon, bomuld, i en rejseudgave m.fl. Så kan man finde den udgave som  man synes passer bedst til en. Mabs kompressionsstrømper fås hos Med24.dk og der også en guide til, hvordan man finder de bedste kompressionsstrømper alt efter behov.
Nå men det var rejse vi kom fra.
Alle flyveturene til Madeira gik heldigvis godt og det var så babys første flyvetur og rejse.

Eftersom jeg var gravid var jeg derfor fan af at der på Madeira ikke bliver mega varmt, som man kender det fra Grækenland, Italien og Spanien f.eks. 
Temperaturen var omkring 27-30 grader, hvilket var fint. 
De 27 grader mærkes let varmere, da mange af gaderne på Madeira er MEGET stejle så man får hurtigt varmen, hvis ikke de 27-30 grader er nok. 
Hvis man vil have det lidt køligere kan man tage op i bjergene! Der skifter vejret utrolig hurtigt og der kan være helt skyet, køligt og regne og så snart man kommer ned fra højlandet skinner solen og der er dejlig varmt, så der er noget for enhver smag.


Vi boede i den største by på Madeira nemlig Funchal. Vi boede på et rigtig fint Hotel som lå i et stille og roligt område. Trods det tog det kun omkring 10 min at gå ned til den gamle bydel af Funchal med masser af restauranter. Det øverste billede er fra vores Hotel med udsigt over byen. 
Billedet her over er fra havnepromenaden i Funchal. 
Det er en skøn by og vi brugte flere dage på at gå på opdagelse i byen, slappe af og hygge os.



De første dage brugte vi på at gå rundt i Funchal. Tempoet var sat lidt ned med en del flere pauser end vi plejer når vi rejser. Vi havde på forhånd aftalt at det skulle være stille og roligt og i mit tempo og det jeg kunne "holde" til. En ting jeg klart vil anbefale er at tage  svævebanen i Funchal 3718 m op til Monte. Det tager omkring 15 min med svævebanen. Vi lavede ikke så meget i Monte ud over at besøge den smukke smukke blomsterpark Monte Palace Tropical Garden! Det er en park på 70.000 kvm med smukke haver, planter og blomster. Vi var også i Madeira Botanical Garden men jeg synes personligt at  Parken i Monte var så meget flottere!
Når man er færdig i Monte kan man tage en såkaldt slæde ned til Funchal igen. Slæden styres af to mænd og man "kører" på vejen hele vejen ned af bjerget til Funchal. De to billeder her over er fra turen op til Monte og inde fra Monte Palace Tropical Garden.
Et tip! Husk en trøje og evt. en paraply i tasken da vejret skifter meget hurtigt og kan være helt anderledes i Monte end nede i Funchal. Det oplevede vi selv.


Vi lejede en bil i 3 dage på rejsen. Dermed kom vi rundt på hele øen.Vi kørte rundt langs kysten to af dagene og kom dermed øen undt og den sidste dag besøgte vi steder centralt på madeira. 
Madeira er en ø uden naturlige strande. Tilgengæld har de en masse havpools som de har lavet og nogle kunstige strande. Billedet her over er fra en af de dage med bil. Vi er i Porto Moniz, hvor de har et stort pool område. Bølgerne slår ind over klippe kanterne og ind over poolen. Desværre kom vi ikke i vandet, da der var rigtig mange mennesker og kø for at komme ind. Der var heller ikke pladser ved liggestolene og jeg havde det ikke så godt med at ligge på ryggen, på et håndklæde, på betongulvet. Hvis jeg ikke havde været gravid, havde vi bestemt skulle en tur i vandet og havde haft det fint med et håndklæde på jorden.


Jeg synes at den mest fantastiske oplevelse på Madeira var at komme rundt på øen og opleve det meget varierede landskab og vejr! Det var også mens vi kørte rundt at vi så de smukkeste udsigter!
Vi var en tur på det østligste af øen som hedder Ponta de São Lourenco (se billedet her over). Det er et Natur Reservat med en fantastisk udsigt over Atlanterhavet. Landskabet er helt unikt her og anderledes end på resten af Madeira. Desværre var der overskyet, da vi var der, men smukt var der alligevel og meget blæsende!


På billedet her over ses nogle traditionelle huse fra Madeiras nordkyst. Stederne nord på har været mere isoleret, da der ikke var veje op til byerne nord på, ud over stier gennem bjergene, hvor man kunne gå. Det er først i nyere tid at der er sprunget tunneller til veje gennem bjergene. Der er bevaret lidt af de traditionelle huse i byen Santana, dog ikke andet end en håndfuld, så man skal ikke forvente at se en helt by af disse charmerende huse. Jeg synes nu at det var sjovt at se dem og vi kørte alligevel næsten forbi på vores rundtur på øen.


En anden fantastisk oplevelse var europas højeste Skywalk - Cabo Girão! Man kommer ud at stå på et glasgulv, hvor der er udsyn over 580 meter ned til havet og der ud over er der bare en helt fantastisk udsigt! Så selvom det giver lidt et sug i maven at stå der ude og kigge ned er det helt fantastisk! Da vi var der var det gratis at komme ind, jeg ved ikke om det gælder alle dage eller hele året. 

En anden populær aktivitet på Madeira er vandring. Der er SÅ mange vandre steder langs med Madeiras mange Levadas. De findes i alle sværhedsgrader! Vi har lige på en kort tur, da vi havde fundet en, som skulle være let at gå, men der blæste meget og var koldt så vi gik kun et meget lille stykke. Det hang også sammen med at jeg var gravid, for ellers havde vi fundet en anden, smukkere rute at gå, som var mere udfordrende. 

Alt i alt skal Madeira bare opleves! Der er frodigt, varmt og der findes alverdens planter, grøntsager og frugter da klimaet er mildt året rundt! 
Så hvis i ikke har været der, så synes jeg bestemt at i skulle overveje det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar