søndag den 29. juni 2014

Hjemmebagt formbrød


Jeg har fået købt mig nogle brødforme og som jeg self. skulle afprøve.
Det blev til et lækkert hjemmebagt brød!! MMM det dufter så skønt når man bager og det smager SÅ godt med nybagt lunt brød men enten smør og ost eller med marmelade!

Formbrød 1 stk.:
1 dl havregryn
3½ dl vand
½ dl hørfrø
1 dl solsikkefrø
25 g gær
½ dl vand
1½ tsk. salt
1 spsk. olie
500 g hvedemel

Kog havregrynene op med 3½ dl vand. (Eller man kan bruge en klat havregrød, måske en rest fra dagen før, kog op med vand så det bliver fortyndet.) Tilsæt hørfrøene til havregrøden og lad det afkøle. Rør gæren ud i ½ dl vand og kom det i havregrøden sammen med salt og olie. Tilsæt melet lidt af gangen og rør godt. Ælt dejen godt og lad den hæve lunt i 45 min. Form herefter dejen til et brød og kom det i en smurt form. Lad dejen hæve yderligere i 30 min. Bag brødet nederst i en forvarmet ovn ved 225 grader, giv det 5 min, sænk derefter temperaturen til 200 grader og bag brødet i yderligere 25 min. Tag brødet ud af formen og giv det 5-10 min uden form. Tag brødet ud og lad afkøle!

Så er der nybagt brød; velbekomme!!








Følg bloggen på Facebook


Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar