onsdag den 3. juli 2013

DIY Solid Granny Square


Her har jeg lavet en DIY til hvordan man laver de solid granny squares som jeg kommer til at bruge til det babytæppe som jeg skal i gang med. I kommer til at se disse firkanter nogle gange her på bloggen, når jeg får begyndt på tæppet. :)Jeg har brugt bomuldsgarn fra Stof & Stil og hæklenål 3 mm.
Forkortelser brugt:
 Luftmaske = lm
Kædemaske = km
Maske/masker = m
Stangmaske = stm
Luftmaskebue = lm-bue 


Omg 1: 4 lm, saml i første lm med en km


Omg. 2: 5 lm, *4 stm, 2 lm* gentag 3 gange, 3 stm, saml i 3 lm.



Omg 3: 1 km i lm-buen, 4 lm, 2 stm i lm-buen, *1 stm i hver af de 4 næste m, 2 stm i lm-buen, 2 lm, 2 stm* gentag 3 gange,  1 stm i hver af de 4 næste m, 1 stm i lm-buen, saml i 3. lm.

1 stm i lm-buen



Omg 4: 1 km i lm-buen, 4 lm, 2 stm i lm-buen, * 1 stm i hver af de 8 næste m, 2 stm i lm-buen, 2 lm, 2 stm* gentag 3 gange,  1 stm i hver af de 8 næste m, 1 stm i lm-buen, saml i 3. lm.


Gentag indtil den ønskede størrelse er nået :)


Og den endelige firkant kom til at se sådan ud:

Firkanten måler ca. 10 x 10 cm
Firkanterne kan f.eks. hækles sammen med fastmasker. Vejledningen kan ses her
Eller man kan benytte en anden metode som giver en fladere sammenhækling, da ville det være en god ide at hækle en ekstra runde på firkanten, hele vejen rundt med fastmasker. Vejledning til metoden kan ses her.
Jeg håber jeg fik lavet opskriften så den er til at forstå. Hvis ikke, så skriv endelig :)

Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

9 kommentarer:

  1. Hej. Er jo ved at lære at hækle og kæmper en fortvivlet kamp - men jeg gir ikke op !

    Dine firkanter er jo virkelig fine men har dog lige et spm. Du slutter dine omgange af med at samle i 3. LM. Men hvad samler du med ? Og i næste omgang starter du med en KM som jeg egentlig ville samle forrige omgang med. Kan være det er et dumt spm men som sagt er jeg meget ny ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa :) Det er også bare at klø på så skal man nok lære det.
      Det er skam overhoved intet dumt spørgsmål :) Jeg samler med en kædemaske i den 3. lm. Jeg starter også omgangen med en kædemaske i luftmaskebuen for at få det til at passe ved afslutningen på en runde, hvor man jo skal lave en stm i luftmaskebuen :)

      Slet
  2. Jeg prøver - tak ;-)

    SvarSlet
  3. Blir simpelhen nød til at sige tak for din billed opskrift👏🏻👏🏻 var ved at opgive, da jeg skulle følge andre opskrifter uden billeder😂

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen velbekomme og det glæder mig at den kan hjælpe. Held og lykke med dit hækleprojekt :)

      Slet
  4. Hvilken tykkelse har garnet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er almindelig 8/4 bomuldsgarn :)
      God dag :)

      Slet
  5. hvor store bliver firkanterne ca? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kommer an på hvor mange omgange du laver, så så store som du synes :)

      Slet