fredag den 16. august 2013

DIY Sammenhækling af granny squares med FLAD samling (metode 2)


Så har jeg lavet endnu en billedguide til, hvordan man hækler granny squares sammen, men denne gang med en flad sammenhækling (med kædemasker). Det er en god ide at hækle en runde med fastmasker hele vejen rundt om firkanten, da det så er nemmere at hækle firkanterne sammen, specielt i hjørnerne, da man hækler i det bagerste maskeled.


Lav en løkke på garnet, ligesom når man skal slå luftmasker op.

Stik nålen gennem det bagerste maskeled, oppe fra. Det skal være i den ene af maskerne i luftmaske-buen, da der ved denne sammenhækling kun hækles i maskeledne.

Stik nålen gennem det bagerste maskeled på den nederste firkant, også oppe fra.

Garnet skal være under hæklenålen og maskerne.


Stå garnet om nålen

træk garnet gennem løkken på den nederste firkant

Træk derefter garnet gennem masken på den øverste firkant også.
Så trækkes garnet gennem den sidste hvide maske også. (Så er der lavet en kædemaske)

Nålen stikkes igen gennem det bagerste maskeled, oppe fra, på begge firkanter.

Slå garnet om nålen.

Træk garnet gennem den nederste firkants maske (blå). Træk garnet gennem den næste maske (grøn) og til sidst den hvide og sidste maske.


Sammenhæklingen bliver fin og flad.

Sådan kommer det til at se ud.


Man ville kunne skimte lidt af den øverste farve under sammenhæklingen, men det er ikke særlig tydeligt.

Sådan ser det ud på bagsiden.

Smid endelig en kommentar hvis i har spørgsmål eller andet til opskriften :)
Opskriften til firkanterne jeg har brugt er HER.


Jeg har også lavet en video til denne metode hvor man kan se hvordan man gør :)

Følg bloggen på Facebook

Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

8 kommentarer:

  1. Tak Mette :) Jeg er ved at lave hotties dvs varmedunke med granny'jakke' og jeg forsøgte, at sy firkanterne sammen og det blev bare SÅ grimt. (En ting er at være nybegynder, men man behøver jo ikke at skilte med det :D)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er rigtig glad for at du kunne bruge vejledningen :) Håber dit arbejde blev flot! :)

      Slet
  2. Hej Mette,
    Hvor mange garnnøgler á 100 m vil du tro man skal bruge til sammenhæklingen på f.eks. et tæppe på 60 x 80 cm?
    Mvh Anne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg mener at jeg brugte 1 - 1 1/2 nøgle da jeg lavede et babytæppe til min veninde. Tror altså kun det var 1 men jeg ville købe 2 for en sikkerheds skyld. God hæklelyst :)
      Hilsen Mette

      Slet
  3. Hej Mette,
    mange tak for dit hurtige svar :-)
    Hilsen Anne

    SvarSlet
  4. Hej Mette
    Jeg er laaaangt om længe blevet færdige med firkanterne til et tæppe og skal til at hækle sammen. Synes, din metode er rigtig pæn og tak for, at du deler med os andre. Er kommet i gang med det, men synes, det er besværligt at holde tråden under og samle masker ovenfra. Har du et godt fif?
    Hilsen Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia
      Jeg går faktisk lidt og venter på at min kæreste har tid til at hjælpe med at lave en lille video. Jeg er blevet spurgt om et par gange om jeg ikke vil vise denne metode i en video :)

      Slet
  5. Jeg er begyndt at sammenhækle ud fra din beskrivelse og det går super.
    Jeg hækler dog firkanter med afrikanske blomster, hvor firkanterne ikke er lige så fine firkantede som dine er.
    Den ene vej ser det pænt ud, men kan se at når jeg skal sammenhækle den modsatte vej er det som om firkanterne bliver lidt for store. Vil det mon rette sig med denne måde at sammenhækle på, eller skal jeg evt sammenhækle løsere?

    SvarSlet