mandag den 30. juli 2018

Opskrift på karklud med 3D mønster



Jeg er igang med denne fine karklud, som jeg også viste et billede af på bloggens Instagram. Jeg viste også i et indlæg her på bloggen et billede af den strikkeprøve jeg havde lavet. 
Så her får i opskriften til karkluden med 3D firkanter. 

Alt garn der er 100 % bomuld kan bruges til karklude. Jeg har brugt 8/4 bomuldsgarn og strikkepinde 3,5 mm. Hvis man strikker meget løst kan det være at man skal bruge pind 3 i stedet.
Materialer til karklude kan fås hos Rito, en side jeg ofte selv bestiller fra, når jeg mangler materialer. Bomuldsgarn hos Rito kan findes her

Antallet af masker skal kunne deles med 10, da mønsteret er på 10 masker som gentages. 
Jeg slog 76 masker op (70 pga mønsteret og 3 masker i hver side til kanten.) 

 Start med at strikke 6 pinde ret 

Derefter strikes 3 ret og derefter runde 1 i diagrammet som gentages pinden ud indtil der er 3 masker tilbage som strikkes ret. 

Hver runde starter med 3 masker ret og slutter med 3 masker ret.

Symbolforklaringen betyder hvad du skal strikke når du støder på det viste symbol i diagrammet, ikke hvordan masken bliver vist på ret eller vrangsiden. 
Når den tomme kasse er vist i diagrammet, skal man altid strikke ret, også selvom du er på pind 8 som er en vrang pind (den ses som vrang på vrangsiden). Når kassen med stregen er vist i diagrammet, skal man altid strikke vrang (den ses som ret på vrangsiden). 

Strik herefter efter diagrammet alle 20 runder og start herefter forfra med runde 1. (Runde 1 er ret side og runde 2 vrangside. Det har jeg vist ikke fået gjort så tydeligt i diagrammet 🙈)

 Fortsæt indtil karkluden er ved at være kvadratisk, men istedet for at færdiggøre diagrammet eller starte forfra med runde 1-20 skal man afslutte karkluden med at strikke runde 1-15. 

Strik igen 6 pinde ret og afslut og hæft ender. 


Til dem, hvor diagrammet driller, er jeg blevet kontaktet af søde Mette, som tilbød at skrive mønsteret. Tusind tak til Mette for hjælpen, det er jeg meget taknemlig for :) 
Her får i så hele opskriften i skrift: 

Opskrift på karklud med 3D mønster

Garn forbrug: 50 g af bomuld 8/4
Pind: 3.5
Første pind mønstret er retsiden og anden pind er vrangsiden. 
1. Slå 76 masker op på pind 3.5
2. strik 6 p ret
3. Strik mønster:
• Pind 13r, *1r, 1v gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 2: 3r, *1v, 1r, 1v, 2r, 2v, 1r, 1v, 1r gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 3: 3r, *1r, 1v, 3r, 3v, 1r, 1v gentag * til sidste 3 m, 3r
• Pind 4: 3r, *1v, 4r, 4v, 1r gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 5: 3r, *5r, 5v gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 63r, *5r, 5v gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 7: 3r, *4r, 1v, 1r, 4v gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 8: 3r, *3r, 1v, 1r, 1v, 1r, 3v gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 9: 3r, *2r, 1v, 1r, 1v, 1r, 1v, 1r, 2v gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 10: 3r, *1r, 1v gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 11: 3r, *1v, 1r gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 12: 3r, *2v, 1r, 1v, 1r, 1v, 1r, 1v, 2r gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 13: 3r, * 3v, 1r, 1v, 1r, 1v, 3r gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 14: 3r, *4v, 1r, 1v, 4r gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 15: 3r, *5v, 5r gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 16: 3r, *5v, 5r gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 17: 3r, *1r, 4v, 4r, 1v gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 18: 3r, *1v, 1r, 3v, 3r, 1v, 1r gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 19: 3r, *1r, 1v, 1r, 2v, 2r, 1v, 1r, 1v gentag fra * til sidste 3 m, 3r
• Pind 20: 3r, *1v, 1r gentag fra * til sidste 3 m, 3r
4. Gentag pind 1-20 indtag karkluden er kvadratisk men i stedet for at færdiggøre diagrammet eller starte forfra med pind 1-20 skal man afslutte karkluden med at strikke pind 1-15
5. Strik 6 p ret og luk af

God fornøjelse, jeg håber i kan bruge opskriften :)  
(Det er første gang jeg har skrevet en strikkeopskrift så sig endelig til hvis der er noget det er helt uforståeligt.)
Jeg vil rigtig gerne se jeres færdige resultater så tilføj #sommerfuglenblog så kigger jeg med :)



17 kommentarer:

  1. lyder spændende og ser flot ud, jeg vil prøve

    SvarSlet
  2. Er forklaringen til symbolerne ikke. - strikkes vrang fra retten og ret fra vrangen og Tom kasse strikke ret fra retten og vrang fra vrangen. Jeg læser diagrammet, som det er vist og mønsteret passer med billedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ah jo tror jeg er med på nu hvad du mener. At vrang den er vrang på ret siden og ret på vrang siden og omvendt.

      Slet
    2. Men den tomme kasse skal altid strikkes ret. Jeg har på intet tidspunkt strikket en vrangmaske ved en tom kasse. Men ja ret masken bliver jo vist som en vrangmaske på modsatte side.

      Slet
  3. Hej vil gerne strikke din karklud men kan ikke tage mønstret ud ??? Hilsen Erna Jensen

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tog det ud ved at lave et skærmprint. Måske det kunne være en mulighed for dig også.

      Slet
    2. Hej Erna
      Undskyld for at jeg ikke har set din besked før nu. Men tænker du kan gemme billedet hvor mønsteret er på :) God dag. Hilsen Mette

      Slet
  4. Har lige brugt mønsteret til at lave et par grydelapper. Og det fungerede rigtig godt og fulgte dit diagram til punkt og prikke. Så nu skal der laves et tæppe i dette mønster, da det er nemt at have med at gøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille
      Ej hvor godt! Du må endelig tagge mig hvis du er på Instagram, for vil vildt gerne se resultat af både grydelapper og tæppe (også undervejs) når du når der til ��
      Det var rigtig godt at høre at diagrammet var til at forstå og lige til at gå til.
      God dag ��

      Slet
  5. Vældig fin opskrift, dem vil jeg prøve. Men jeg ville nok kalde "runder" for pind/pinde, da man jo strikker frem og tilbage og ikke rundt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for feedback, det vil jeg da lige rette for det giver da god mening :)
      God dag

      Slet
  6. Jeg har et problem, jeg er kommen til pind 17, kan det passe det skal være 1 r 4 vr 4 r 1 vr :) Når jeg ser på dit færdige resultat er der ikke en vr. maske i det glatte. Jeg håber du kan finde ud af hvad jeg mener.

    SvarSlet
  7. Jeg har først nu fundet opskriften, da én har lavet den i en facebook gruppe, sikke en fin opskrift, og jeg har specielt glæde af at opskriften er skrevet ud, jeg er ikke så god til diagrammer. Tak for en dejlig opskrift.

    SvarSlet
  8. Hej :)
    Har jeg forstået det rigtigt, at når kluden er kvardratisk, så skal man ikke strikke mønsteret færdigt, men strikke pind 1-15? Eller skal man gøre omgangen 1-20 færdig først?
    Vh Jane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane
      Man skal lige gøre omgang 1-20 færdig først og så strikke pind 1-15 og afslutte 😊
      Mvh Mette

      Slet
  9. Hvis man vil strikke et sofa tæppe kvordan strikke man så vrang siden

    SvarSlet