torsdag den 11. april 2013

Guide: Hvordan man laver en magisk ring

En magisk ring bruges som start til et rundt hækleprojekt. F.eks. en bold, bunden på en kurv eller når man laver hæklede dyr m.m.
Her har jeg lavet en lille guide til hvordan man gør:

Sno garnet rundt som vist og lav en lykke. Hæklenålen igennem lykken og fang snoren.


Træk snoren igennem lykken
Ud og fang snoren igen og træk igennem

Ud og fang snoren igen og træk igennem og det kommer til at se .... 

......sådan ud.

Hæklenålen igennem lykken igen ...



... fang snoren og træk igennem.

Nu har man 2 lykker på hæklenålen. Fang snoren.....

..... og træk igennem de 2 lykker, altså lav en fastmaske. Man har nu lavet den første maske.

Hæklenålen gennem lykken fang snoren og træk igennem.

Der er nu 2 lykker på hæklenålen igen. Fang snoren og træk igennem de 2 lykker ligesom før.

Man har nu lavet 2 masker.

Fortsæt til der er 6 masker, eller hvad der står i opskriften.

Nu skal man finde den løse ende af garnet

Så trækker man i den løse ende og lykken strammes. Husk at hold maskerne lige så det ikke snor sig rundt.

Træk i snoren indtil lykken er helt stram.

Stik hæklenålen gennem den aller første maske og fang garnet og hiv igennem kun den første maske og......

..... det ser nu sådan ud. Nu bliver det lidt anderledes end hidtil for nu skal ringen lukkes med en kædemaske.

Denne gang skal man ikke fange garnet, men man hiver blot den første maske gennem den anden og så er ringen færdig.


DIY hvordan man laver en magisk ring
Sådan ser den færdige ring ud.
Nu er man klar til at fortsætte ved at hækle rundt i alle maskerne.
Håber at jeg fik det vist og beskrevet så det er til at forstå. Spørg endelig hvis der er noget som ikke er beskrevet/vist tydeligt nok eller hvis der er noget som ikke giver mening :)
Jeg synes selv at det her er en rigtig smart måde at starte på og bruger altid selv metoden når jeg skal begynde et projek som skal være rundt.


Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

13 kommentarer:

  1. Fantastisk! Min mor er altid min guide, nu bliver hun stolt over min magiske ring og at jeg selv har kunnet følge en guide. Tak :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre at min guide kan bruges :) Magisk ring er også super smart så snart man lige ved hvordan den skal laves. Bruger den selv rigtig tit :)

      Slet
  2. Hvordan fortsætter man, laver man bare faste masker eller hvordan? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kommer lidt an på opskriften, men oftest skal der laves 6 m i den magiske ring, og så skal der oftest laves 2 fm i hver maske, så det er 12 m. Så ja du fortsætter bare rundt med masker, en god ide er at markere den første eller sidste maske på en omgang, så ved man når omgangen er slut :)

      Slet
  3. Tusind tak for din guide Mette. Den har lige reddet mig. Jeg har ikke hæklet i over 30 år og ville begynde på et nyt projekt som jeg fandt på en amerikansk hjemmeside, men jeg har svært ved at følge en udenlandsk opskrift og da jeg ikke havde hørt om en magisk ring før, måtte jeg google det og fandt således din side. Nu har jeg mod på det igen. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih hvor godt Tamarisha :) Det er så super at du har mod på at hækle igen. Det er præcis det jeg gerne vil med min blog, nemlig at hjælpe og inspirere andre og forsøge at gøre det nemmere for andre afprøve nye ting :)

      Slet
  4. Virkelig god guide! Jeg var lige ved at give op efter flere forsøg med en youtube video, men så fandt jeg din guide og så lykkedes det i første forsøg!
    Mvh Belinda

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih det er jeg super glad for at høre!!! Det er nemlig ikke så svært når man lige har fanget tricket :)

      Slet
  5. billederne var bare så gode. havde aldrig kunne gøre det uden. Fantastisk

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Hej Mette! Kan du eventuelt forklare mig hvordan, man laver en magisk ring, når man er midt i en omgang? :-)Jeg skal nemlig hækle to luftmasker før jeg så skal samle det i en magisk ring? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Det er ikke en rigtig magisk ring. Men nogle laver en slags magisk ring, ofte fordi de ikke kan finde ud af den anden version, ved at lave 2 lm. Du laver 2 lm og samler i den første lm med en km og så laver du fastmasker der i. Denne måde kan også sagtens være fin nok :)

      Slet
    2. Mange tak for hjælpen, det prøver jeg så :-)

      Slet