torsdag den 15. august 2013

DIY sammenhækling af granny squares med fastmasker (metode 1)

 
 
Jeg har lavet en detaljeret billedguide som viser hvordan man hækler granny squares sammen med fastmasker. Det er den metode jeg selv bruger til det babytæppe jeg er i gang med. Når man hækler firkanterne sammen med fastmasker danner det en fin lidt højere kant rundt om alle firkanterne. Jeg synes at det ser rigtig fint ud at firkanterne bliver indrammet.
 
 
 
Det er sådan jeg vil have firkanterne til at ligge når jeg er færdig med at hækle dem sammen.
 

 
 
For at hækle dem sammen ligger jeg firkanterne vrang mod vrang og med den yderste firkant nederst. Så laver jeg en lykke på garnet ligesom hvis man skulle slå luftmasker op.


Put hæklenålen gennem luftmaske-buen på begge firkanterne
 

Lav en alm fastmaske og det kommer til at se sådan ud.
 
 

Nu hækler man i det bagerste maskeled i begge firkanterne. Så slår man garnet om nålen og trækker gennem de to farvede løkker.
 

Så slår man om igen og trækker gennem de sidste to hvide løkker.

 
Sådan fortsætter man så til man når til enden af firkanten. Derefter putter man nålen gennem luftmaske-buen (på begge firkanter)


Slå garnet om nålen og træk garnet gennem så der er to løkker på nålen, så om igen og gennem de to hvide løkker.


Sådan kommer det til at se ud.
 
 
Bagsiden kommer til at se sådan her ud, som på billedet ovenover. Man kan også vælge at det skal være forsiden, hvis man synes at det er pænere. Så skal man bare ligge firkanterne ret mod ret når man hækler dem sammen
 

 
Nu skal de næste to firkanter på.
 

Man fortsætter bare ved at hækle ind i luftmaske-buen på de to næste firkanter
 
Sådan ser overgangen til de to næste firkanter ud.

 
Når man er kommet ned til enden igen, kan man tilføje de næste firkanter, eller man afslutte og bryde garnet. Derefter hvis projektet skal være bredere skal man fortsætte med alle de lodrette sammenhæklinger, inden man kan hækle projektet sammen på det andet led.
 
 

Når man har hæklet alle de firkanter på man vil, både i længden og bredden, så kan man begynde at hækle sammen på det andet led. Det gøres på fuldstændig sammen måde som før.
 

 

Når man kommer til en sammenhækling, skal man hækle i luftmaske-buen helt inde med sammenhæklingen og lave en alm fastmaske.
 
 
Derefter springer man over på den anden side af sammenhæklingen og hækler igen en alm fastmaske i luftmaske-buen.
 
 
Sådan fortsætter man så hele projektets bredde og så kommer det til at se sådan ud.
 

 
Jeg synes at det ser rigtig fint ud med rammen om firkanterne.
 
Opskriften på de hæklede firkanter (solid granny square) kan findes HER.
Hvis man bedre kan li en helt flad sammenhækling, så har jeg lavet en vejledning HER.
Jeg håber opskriften er til at gå til og til at forstå.
Smid endelig en kommentar :) 

Følg bloggen på Facebook

Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

9 kommentarer:

  1. 1000tak for tippet det gør det meget nemmere, jeg er i gang med 2 tæpper og kunne ikke helt finde ud af hvordan jeg skille hækle dem sammen smiler
    mvh anne toft

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at kunne hjælpe :) Det babytæppe jeg er ved at lave er det første tæppe jeg har lavet med granny squares og synes at det bliver så fint med den hvide hæklede kant mellem firkanterne :)

      Slet
  2. Fin vejledning og rigtig fint med den hvide kant til de farvede firkanter.
    Jeg kunne dog godt tænke mig at hækle mine firkanter sammen uden den "forhøjede" kant. Har du nogle tips hertil? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg har lavet endnu en billedvejledning til hvordan man laver en flad sammenhækling. Du kan finde den her:
      http://www.sommerfuglen-blog.blogspot.dk/2013/08/diy-sammenhkling-af-granny-squares-med.html

      Slet
  3. Hej
    Super fin blog du har her Mette... Og de to sammenhæklinger du har vist er da bare fantastiske... jeg har dog et lille problem da mine firkanter er "vaflede" og ikke hækles rundt, men frem og tilbage. Så jeg ved ikke lige hvordan jeg skal hækle de 2 sider som ikke har luftmasker man kan stikke ned i. Mon du kan hjælpe mig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for dine fine ord :) Hvis de er hæklet i stangmasker, ville jeg hvor der ikke er luftmasker, stikke ned i stangmasker og så måske lave 2 fm ved hver stangmaske :) Håber at det kan hjælpe :)

      Slet
  4. Tusind tak for den fine og detaljerede vejledning - det var præcis hvad jeg ledte efter :)

    SvarSlet
  5. Fastmaske kanten rundt om tæppet ,hvordan laver du hjørnerne ?
    Super fin opskrift/vejledning

    SvarSlet