lørdag den 29. marts 2014

Kage med chokolademousse og cremet chokoladeovertræk


Det er ved at være lidt tid siden jeg havde fødselsdag og lavede denne lækre kage, men jeg lovede jer opskriften på den, så den får i her :)


Kagen (kan laves i 2 eller 3 bunde):

250 g mel
50 g smør
250 g sukker
3 æg
2 dl mælk
2 tsk. bagepulver
1 tsk. vaniljesukker

Tænd ovnen på 200 grader. Pisk æg og sukker til det bliver hvidt og skummer. Smelt smørret og tilsæt mælken så det hele bliver lunken inden det hældes ved æggemassen. Bland de tørre ingredienser sammen og rør dem forsigtigt i dejen, så der ikke bliver slået for meget luft ud. 
 En springform beklædes i bunden med bagepapir og kanterne smøres og meles.
Kagen bages i nederste del i ovnen i 20 - 30 min. Jeg havde stanniol over min efter lidt tid, da jeg ellers synes den blev for mørk på toppen.
Lad kagen afkøle inden skæres/deles.


Chokolademousse:
Jeg lavede det dagen i forvejen og satte det på køl til det skulle bruges

100 g mørk chokolade (mindst 70 %)
4 æggeblommer (jeg brugte 2 bægre pasteuriserede)
40 g sukker
2½ dl piskefløde

Chokoladen hakkes fint og smeltes over vandbad. Pisk æggeblommerne helt hvide med sukker og hæld forsigtigt den smeltede chokolade i, mens der piskes. Stil til side.

Pisk fløden til skum og vend 1/3 af flødeskummen sammen med chokoladeblandingen. Derefter vendes blandingen forsigtigt tilbage i det resterende flødeskum. 
Chokolademoussen stilles på køl eller fordeles på kagen (i formen) og hele kagen stilles på køl til dagen efter eller i minimum 4 timer. 
Når det fordeles på kagen skal den ene bund af kagen ligges tilbage i springformen og så smøres mousse på og så en bund mere og det samme igen hvis man har delt kagen i 3.


Cremet chokoladeovertræk:

150 g mørk chokolade
3 dl piskefløde

Bring fløden i kog. Hak chokoladen og rør den i fløden. Sørg for at al chokoladen er smeltet. 
Afkøl det her efter enten på bordet eller i køleskabet hvis det skal være mere stift.
Hæld/smør det herefter over kagen og pynt kagen.


Jeg lavede chokolademoussen dagen før og på selve dagen bagte jeg kagen, lavede overtræk, samlede kagen og pyntede den. Men hvis jeg havde haft et større køleskab havde jeg nok bagt og samlet kagen med chokolademousse dagen før da jeg synes at kagen blev bedre dagen efter selve dagen :)


Følg bloggen på Facebook


Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar