søndag den 30. marts 2014

Lette lækre boller!


Endnu en ting jeg bagte da jeg holdt fødselsdag var boller.
De her blev flotte store og smagte rigtig godt.

Boller (24 stk.):

75 g gær
75 g sukker
6 dl mælk
1½ dl olie
1000 g hvedemel
1 tsk. salt
1 æg til pensling

Varm mælken til det er lunken og opløs gæren her i. Hæld det i en skål. Tilsæt olie, sukker og salt og rør. herefter hældes melet i lidt af gangen. 
Lad dejen hæve i 40 min.

Del dejen i 2 og form 12 boller af hver del. Lad bollerne hæve i 20-30 min på en bageplade under et viskestykke. Pensel bollerne med sammenpisket æg og bag dem midt i ovnen i ca. 12 min. ved 200 grader.

Tip: Hvis man har lyst kan man erstatte noget af hvedemelen med fuldkornsmel (f.eks. 400 g) eller man kan komme forskellige frø i som solsikkefrø, hørfrø eller græskarkerner. Man man også komme rosiner, chokolade, reven gulerod eller måske lidt chili i. Prøv jer frem.

Fortæl gerne her på bloggen hvis i har bagt og prøvet nogle af de forskellige varianter :)

Følg bloggen på Facebook


Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar