torsdag den 1. maj 2014

DIY Rosie Posie Grannie Square



Jeg har her lavet en vejledning til den fine Rosie Posie Grannie Square.
Jeg har fået lov til at oversætte den engelske vejledning til dansk, som Sandra der har bloggen Cherry Heart, har lavet. Den originale vejledning kan i finde HER

Jeg har brugt bomuldsgarn og hæklenål 3 mm.
Den færdige firkant kommer ca. til at måle 6x6 cm.
Forkortelser brugt:
Maske = m
Luftmaske = lm
Fastmaske = fm
Kædemaske = km
Stangmaske = stm
Luftmaske bue = lm-bue
Halvstangmaske = hstm
Dobbeltstangmaske = db-stm

Runde 1:
Start med at lave en magisk ring med 8 fm (Vejledningen til magisk ring kan findes her).


Runde 2:
Derefter laves der 2 fm i hver m og afsluttes med en km (16 masker i alt).

Runde 3:
Nu skiftes der farve. Lav 1 km og 2 lm.


Lav nu 1 stm i samme m som du startede i og lav 1 lm.

I næste maske hækles der: *2 stm sammen, 1 lm* gentag 15 gange i alt.
Start med at slå garnet om nålen og igennem m (3 m på nålen), træk garnet igennem 2 m (2 m på nålen), slå om igen og stik gennem samme maske (4 m på nålen)....


..... derefter trækkes garnet gennem 2 m (3 m på nålen), nu trækkes garnet gennem de 3 sidste masker og nu er der hæklet 2 stm sammen.

Snoren fra forrige runde (den ene blå) kan hækles med på bagsiden så man slipper for at hæfte den yderligere.


Færdig med runde 3.


Runde 4:
Start som tidligere, med at skifte farve. Lav 1 km og 2 lm. Hækl derefter 2 stm sammen i samme lm-bue som du startede . Derefter laves 2 lm.


Nu hækles der *3 stm sammen, 2 lm* gentag 15 gange i alt og afslut med en km.

Samme princip som ved sammenhækling af 2 stm, man slår bare om en ekstra gang inden men trækker garnet igennem alle 4 m på nålen.

Sådan ser de 3 sammenhæklede stm ud.


4. runde færdig.


Runde 5:
I den sidste runde er det helt alm. stm som laves.
Start som tidligere med ny farve og 1 km og 2 lm, lav 2 stm i samme lm-bue.
Derefter laves der i næste lm-bue 3 hstm. I næste lm-bue laves der igen 3 stm.


Nu er vi kommet til hvad der skal være hjørnet på firkanten. Nu skal vi lave 3 db-stm i samme lm-bue. Ved en db-stm skal man slå garnet om nålen 2 gange inden man stikker gennem lm-buen.


Når man har trukket garnet gennem lm-buen er der 4 m på nålen.


Så trækker man garnet gennem 2 masker. Nu er der 3 m på nålen.


Så trækker man garnet igennem 2 masker igen. Nu er der 2 m på nålen.


Og dette gør man igen med de 2 sidste m (nu er der lavet en db-stm). Lav i alt 3 db-stm i samme lm-bue.


Så laves der 2 lm.


Nu skal der laves yderligere 3 db-stm i samme lm-bue som de 3 tidligere.

Så blev hjørnet færdig. I næste lm-bue laver man igen 3 stm og i den næste 3 hstm og så igen 3 stm.


Det ser sådan ud og man er nu nået til hjørnet igen, gentag hjørnet og fortsæt rundt som tidligere.


Den færdige Rosie Posie Grannie Square ser sådan ud :)

Følg bloggen på Facebook


Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

5 kommentarer:

  1. Sikke dog en fin og god forklaring du har lavet her. Og nogle rigtig gode billeder som gør forståelsen SÅ meget større :-)
    Det er dejligt for alle, der ikke er så gode til engelsk eller som er nybegyndere, at du laver så stort et arbejde.
    Jeg har endnu ikke forsøgt mig med firkanter men det skal da prøves på et tidspunkt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :)
      Sikke dejligt at høre at vejledningen kan bruges og hjælpe andre :)

      Slet
  2. Tusinde tak :-) Det var dog en dejlig nem beskrivelse og 1. Firkant er allerede lavet. Jeg er dog i tvivl om hvad jeg skal bruge den til. Men jeg kan ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid super dejligt at høre fra nogen, som kan bruge vejledningen, så jeg takker lige så meget :) Det kan være at der pludselig dukker et projekt op, nu hvor du ved at du kan lave dem :) Indimellem laver jeg lidt af disse firkanter som jeg har i tankerne engang skal blive til et tæppe. Og hvis jeg opgiver inden, må jeg finde på noget andet at bruge dem til ;)

      Slet
  3. Hej Mange tak for din gode og meget forståelige opskrift på firkanterne. Jeg er ved at hækle et barnevogns tæppe til vores barnebarn.

    SvarSlet