søndag den 2. februar 2014

Daimkage


Jeg bagte sidste weekend denne daimkage. Det var en prøve så jeg kunne smage den inden jeg skulle bage en og have med, den sidste dag i praktik. Jeg synes den var noget sød, men ellers virkelig god! Derfor lavede jeg et par ændringer da jeg bagte den igen i torsdags. Alle mine kollegaer i praktikken synes at den var virkelig god og næsten hele kagen blev spist. Der var dog lige en lille smagsprøve tilbage til kæresten, som også synes at den var god :)
Så nu får i opskriften.

Daimkage 12 pers.:
200 g mørk chokolade (jeg brugte 2. gang ca. 80 g 70% chokolade og 120 g mørk marabou)
1,5 del mælk
50 g mørk farin
1 tsk. vanillesukker
100 g smør
150 g sukker (jeg brugte 100 g alm sukker og 50 g rørsukker)
3 æg
150 g hvedemel
1 tsk. bagepulver

Glasur:
150 g flormelis
2 spsk. smeltet smør
1 tsk. vanillesukker
2 spsk. stærk kold kaffe

Pynt:
2 stk Daim (á 56 g)

Smelt chokoladen i mælken. Tilsæt farin og vanillesukker og lad blandingen afkøle. Rør smør og sukker lyst og rør et æg i af gangen. Tilsæt mel og bagepulver og rør chokoladeblandingen i.
Kom dejen i en smurt og melet springform og bag kagen på nederste rille i 30 - 40 min ved 200 grader alm ovn.

Rør glaspusterne sammen og smør den på den kolde kage. Hak eller knus Damien og kom det på kagen mens lasuren er våd.
Velbekomme :)


Følg bloggen på Facebook


Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar